Remissvar på Kemikalieskatten

Svensk Elektronik har lämnat ett remissvar på det kompletterande förslaget på Kemikalieskatten, SOU 2015:30

Sammanfattningsvis så anser vi att det liggande förslaget inklusive de föreslagna kompletteringarna riskerar att minska svensk konkurrenskraft samtidigt som det inte leder till de önskade miljöförbättringarna.

Straffskatten på elektronik riskerar tvärtom att bromsa den innovationskraft och snabba utveckling som både kan ge oss framtidens hållbara lösningar och samtidigt generera nya exportinkomster till Sverige. Den digitalisering som lyfts fram av regeringen som en förutsättning för att Sverige ska behålla sin ledande position hotas.

Kompetensförsörjningsfrågorna står idag högt på agendan och är av många företag utpekat som den enskilt viktigaste faktorn för framtida konkurrenskraft. Mycket arbete görs för att locka ungdomar till tekniska utbildningar och elektronikbranschen. Den föreslagna skattens negativa signalvärde riskerar att slå mycket hårt mot dessa ansträngningar.

Hela svaret från Svensk Elektronik finns tillgänglig för nedladdning här.

Stefan Jakab, ny branschansvarig för Svensk Elektronik

Förutom rollen som generalsekreterare för Energi- och miljötekniska föreningen kommer Stefan närmast från tjänsten som Sverigechef för ett företag inom

Stora Elektronikdagen – elektronikbranschens mötesplats

I år bjuds deltagarna på ett spännande program kring temat ”Elektronik i samtid och framtid”. Teknikexperten och författaren Mats Lewan

Debatt: Sverige behöver satsa på halvledarfabriker

Idag skriver vår ordförande Elisabet Österlund och tillförordnade vd Peter Björkholm på nyhetssajten Voister om Sveriges behov av egna halvledarfabriker.

Svensk Elektronik i tidningen Verkstäderna

Läs hela artikeln här. Facebook Twitter LinkedIn Gmail