Årsmöte och ny styrelse för Svensk Elektronik

Den 12 juni var det dags för vår- och årsmöte med Svensk Elektronik där medlemmarna bland andra beslut valde en ny styrelse för verksamhetsåret 2024-2025.

Den 12 juni höll Svensk Elektronik års- och vårmöte för medlemmar och inbjudna gäster. Mötet hålls på AFRY i Solna och utöver formalia bjöds deltagarna på spännande föreläsningar och intressanta diskussioner.

Bland annat hade vi nöjet att gästas av professor Per Delsing som i ett seminarium berättade om hur våra liv kommer att påverkas av kvantdatorernas inträde i samhället, hur Sverige ska hamna i framkant inom kvantteknologi och när den stora kvantrevolutionen egentligen kommer.

Under dagen fick vi även intressanta presentationer från AFRY och Mycronic.

På årsmötet valdes dessutom en ny styrelse för verksamhetsåret 2024-2025 som är enligt följande:

Ordförande, omval 1 år:

Sofia Persson Björk, AFRY

Ledamöter, omval 1 år:

Mikael Joki, Eskilstuna Elektronikpartner
Greger Andersson, Electrokit Sweden
Stella Erlandsson, Högskolan i Halmstad
Johanna Hjärne, Elfa Distrelec

Ledamöter, nyval, 2 år:

Lisa Thelin, Lunds universitet
Stefan Christiernin, Volvo Cars
Björn Ekelund, Ericsson
Johan Carlert, SAAB

Tack alla som var med och bidrog till en fantastisk och lärorik dag!

Svensk Elektronik Samverkar för Kritisk Elektronikförsörjning

EU:s oberoende av elektronik har identifierats som en kritisk sårbarhet. Som svar på detta har EU lanserat flera strategiska initiativ,

Årsmöte och ny styrelse för Svensk Elektronik

Debatt: Elektronikindustrin går miste om värdefulla talanger

Under lång tid har Sverige haft en ledarposition i det globala innovationsracet, en roll som utmanas bland annat på grund

Nytt samarbete för en hållbar och stark svensk elektronikindustri

Produktionslyftet, innovationsprogrammet Smartare Elektroniksystem och branschorganisationen Svensk Elektronik går in i ett nytt samarbete för att öka ­små och medelstora elektroniktillverkares förmåga att förbättra, förnya och ställa om. Erbjudandet omfattar flera kostnadsfria insatser för tillverkare i elektronikindustrin.