Remissvar om EMC-direktivet

Svensk Elektronik arbetar med att informera om och påverka direktiv, lagar och regler. Ett av sätten vi gör detta på är genom att agera remissinstans för många nya direktiv, lagar och regler.

För en tid sedan fick vi en remiss om förslaget till ny förordning om elektromagnetisk kompatibilitet. Detta förslag kommer att beröra många av våra medlemsföretag och vi har därför lämnat våra synpunkter. Sammanfattningsvis:

”Branschorganisationen Svensk Elektronik är positiv till det omarbetade EMC-direktivet 2014/30/EU som innebär en harmonisering av definitioner och principer och är en anpassning till Varupaketet (New Legislative Framework, NLF). Att utrustning som sätts på marknaden klarar skyddskraven är av yttersta vikt.

Förslaget till ny förordning om elektromagnetisk kompatibilitet är huvudsakligen bra och implementerar direktivet på avsett sätt, med ett större undantag: Den föreslagna sanktionsavgiften är orimligt hög och formuleringarna är otydliga och ger utrymme för godtycke. Förslaget drabbar dessutom småföretag hårdare än stora företag. Dessa paragrafer bör omformuleras eller lyftas ut. ”

Här kan du läsa hela yttrandet från Svensk Elektronik.

Svenska experter uppmanar till nationellt engagemang i EU:s halvledarsatsning

Initiativet, som introducerades av EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen under hösten 2021, omfattar forskning, innovation, utbildning samt uppskalning av

Kompetensbrist och konflikter pressar svenska elektronikföretag

Läs hela rapporten här   Utvecklingen mot ökad digitalisering och elektrifiering har att sin prägel på svensk industri. De senaste