Pressmeddelande: Vinnare Swedish Embedded Award 2013

Dasa Control Systems AB vann kategori ”Enterprise”, med bidraget Forester. Vito Di Fonzo och Shwan Clyako från Chalmers University of Technology vann kategori ”Student”, med bidraget Venus Sensing and Controlling System. Firma Kjell Bystedt vann kategori ”Micro/Nano” med bidraget e-athletics.

Vinnarna utsågs på ”The Embedded Party” på kvällen efter första dagen av
Embedded Conference Scandinavia. Swedish Embedded Award delades i år ut för
elfte gången och som vanligt delades priset ut i tre kategorier: ”Enterprise” för bästa bidrag från svenska företag, ”Student” för bästa bidrag från studenter vid svenska högskolor och ”Micro/Nano”, för bästa bidrag som innehåller mikromekanik (företag eller student).

Årets företagspris (Enterprise Category) vanns alltså av Dasa Control Systems AB, med bidraget Forester. Forester är ett så kallat apterings- och styrsystem till skogsmaskiner och då främst till skördare. Systemet har ett avancerat, men lättanvänt, grafiskt gränssnitt där föraren av skogsmaskinen kan styra avverkningen för att få optimalt utbyte till sågverk eller massaindustri. Systemet kan anpassas inom vida gränser, för olika tillverkare av skogsmaskiner och för individuella krav hos förare.

Studentpriset (Student Catergory) vanns av Vito Di Fonzo och Shwan Clyako från Chalmers University of Technology. Deras bidrag, Venus Sensing and Controlling System, används för kontinuerlig och beröringsfri mätning och styrning i bioreaktorer för biologiska processer. Det mäter beröringsfritt parametrar som pH, syrehalt, koldioxidhalt och temperatur i vätskor och kan användas för arbete med biologisk vävnad och organ.
Studentpriset består av en prischeck på 50 000 kronor, förutom diplom, plaketter och ära. Studentpriset är det enda som också innehåller en prissumma.

Firma Kjell Bystedt vann Mikro/nano-priset (Micro/Nano Category) med sin e-athletics. Bidraget består av en inbyggd elektronikenhet med sensorer och radioenhet som mäter och sänder rotationsrörelsens mätvärden i realtid under kastet vid släggkastning. På det sättet kan rotations- eller rörelseparametrar som acceleration, rörelseriktning och läge mätas och analyseras för att förbättra träning med slägga eller annat kastredskap.

vinnare2013

Om Swedish Embedded Award
Swedish Embedded Award delas ut till årets bästa konstruktioner inom embeddedteknik. Detta pris är instiftat för att lyfta fram och visa på elektronikens oändliga möjligheter, samt stimulera och uppmuntra till mer och fler smarta lösningar. Konstruktionerna spänner över allt från industritillämpningar till kommunikation och medicinsk elektronik. Kravet är att bidragen ska innehålla inbyggd intelligens och vara kommersiellt intressanta.
Priset är instiftat för att stimulera och uppmuntra kreativa tillämpningar av embedded technology.

Bakom Swedish Embedded Award står:
* Branschorganisationen Svensk Elektronik – med sektionen Embedded Technology www.svenskelektronik.se
* Tidningen Elektronik i Norden
www.elinor.se
* Mälardalens Högskola
www.mdh.se

Hemsida: www.embeddedpriset.nu

Var med i viktig enkät om grön elektronik och hållbarhetsarbete

För att uppnå detta mål behöver RISE skapa en uppfattning av nuvarande lägesbild över hållbarhetsarbetet och ambitionsmålen hos företag med

utbildning i SCIP_databasen

Nya kemikalier har införts på ECHA:s SVHC-lista

20 januari 2023 Tillverkare och importörer behöver lämna information om klassificering och märkning till den europeiska kemikaliemyndigheten, Echa (European Chemiclas