Pressmeddelande: Branschorganisationen Svensk Elektronik ger tummen upp till nya lagförslaget om 30 dagars betalningsvillkor

Branschorganisationen Svensk Elektronik ger tummen upp till nya lagförslaget om 30 dagars betalningsvillkor som regeringen lagt efter ”bakläxan” förra året.

Regeringen la förra året ett lagförslag ”Snabbare Betalningar” om betalningsvillkor, som fick stark kritik från många håll om att vara för svagt i sin skrivning om betalningstider. Branschorganisationen Svensk Elektronik var en av dem som kritiserade lagförslaget på den punkten. Regeringen fick i uppdrag av riksdagen att revidera förslaget och stärka upp skrivningen och ange att 30 dagar ska gälla i näringslivet.

Branschorganisationen Svensk Elektronik välkomnar tydligheten i det nya lagförslaget och framhåller också vikten av att utforma övergångsregler för redan ingångna avtal som inte överensstämmer med de nya reglerna.

Branschorganisationen Svensk Elektronik ser positivt på att regelverk utvecklas och förbättras för att verka för snabbare betalningar. Regeringens förra förslag såg vi på med oro på då det riskerade att förlänga betalningstiderna, dvs få direkt motsatt effekt än den avsedda. Det nya lagförslaget är tydligt på att det är 30 dagar som ska gälla, från det att fordran framställs.

Att leverantörerna skall bli bank är både olämpligt och oacceptabelt. Det är av stor vikt att fokus läggs på leverantörens egentliga roll: att leverera rätt tjänst och produkt i rätt tid till rätt pris. Låt dem koncentrera sig på detta. Kundföretagen, ofta de stora företagen – vilket är särskilt allvarligt – kräver ofta långa betalningstider av leverantörerna som ofta är mindre företag.

Alla aktörer, såväl kunder som leverantörer, har all anledning att tillsammans slå vakt om sunda affärer med låga kreditrisker. Med långa betalningstider riskerar vi få en dominoeffekt som kan få den oönskade effekten att bra företag med utmärkta produkter dras med i någon annans fall. I längden är alla förlorare på detta.
Korta betalningstider stärker företagens likviditet och minskar kreditrisker med ekonomiska konsekvenser av ”domino-modell” i handelskedjan. Längre kredittider ökar risken att inte få betalt p.g.a. köparens obestånd. Leverantörerna drabbades mycket tydligt av den förändring i förmånsrättsreglerna, som infördes den 1 januari 2009 innebärande en betydligt försämrad möjlighet till utdelning vid köparens konkurs.

Sett från hela samhällets synpunkt är det intressantare att diskutera kortare betalningstider och därmed minskade likviditetsproblem. Förlängda betalningstider riskerar att bli branschpraxis i alla led, som i förlängningen leder till ökad ekonomisk risk för alla affärsparter, med upplåst kapital, likviditetsproblem och onödiga konkurser som följd.

Lena Norder
Vd, Branschorganisationen Svensk Elektronik
Klara Norra Kyrkogata 31, 104 22 Stockholm
Tel. 08 508 938 15, 0765 474815